گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

مشخصات ظاهری : 

1.       حشره کامل

حشره کامل پروانه ای به رنگ خاکستری مایل به با پولک های نقره ای است و در سطح بدن نقطه های کوچک قهوه ای دارد . شاخک ها نخ مانند و عرض بدن با بال های باز 13-11 و طول آن 8-6 میلی متر می باشد .

2.      تخم

تخم شب پره کروی شکل به قطر یک میلی متر و به رنگ سفید شیری می باشد .

3.     لارو

      لارو آفت به رنگ سفید مایل به زرد، کمی صاف و براق و به طول 12-10 میلی متر است .

4.     شفیره

شفیره بیضی شکل و دو سر آن کشیده ، به رنگ زرد و به طول 15 میلی متر است .

خسارت :

لارو کرم میوه خوار در بهار موقعی که میوه ها در مرحله حبابوک هستند با تنیدن تار روی میوه های نارس مستقر می شود و قسمت انتهای خرما را نزدیک کاسبرگ و یا وسط میوه را سوراخ می کند و از گوشت و هسته میوه تغذیه می کند و ارتباط میوه را با دم خوشه قطع می کند . این عمل سبب می شود تا خرما چروکیده شده و به رنگ قهوه ای متمایل به قرمز در می آید و بر روی زمین بریزد که در مناطق خرما خیز جنوب کشورمان به این حا لت حمیره یا سرخه می گویند . لاروها پس از خروج از یک میوه وارد میوه بعدی شده و در طول دوره لاروی به 5-3 میوه خرما خسارت می زنند. حداکثر خسارت در دوره ای است که میوه ها در مراحل رشدی کیمری باشند.

زیست شناسی :

کرم میوه خوار خرما در سال سه نسل دارد . این حشره زمستان را به صورت لارو کامل درون پیله های سفید رنگ، درون درزهای تنه درخت خرما می گذراند. در اوایل بهار لاروها تبد یل به شفیره شده و پروانه های نسل ا ول همزمان با مرحله گرده افشانی ، ظاهر می شوند. حشره های با لغ پس از تغذیه از گرده های خرما بر روی انشعاب های خوشه ، دم میوه و بالاخره اطراف برگچه ها و در قاعده تاج درختان تخمگذاری می کنند. دوره تفریخ تخم هفت روز است. لاروهای جوان پس از استقرار روی میوه توسط تارهای تنیده شده خود ، به تغذیه از میوه های جوان می پردازند. دوره زندگی لاروی آفت 15 روز است. لاروها پس از طی این مدت بالغ شده و با تنیدن تارهای ابریشمی شفاف در لابلای غلاف ، انشعاب های خوشه و گاهی الیاف واقع در تاج و قاعده برگچه ها تبدیل به شفیره می گردند . در استان خوزستان ظهور پروانه های نسل ا ول در دهه سوم فروردین و پروانه های نسل دوم و سوم به ترتیب در اواخر اردیبهشت و اواسط تابستان تا اسفند ماه به صورت لارو کامل (دیاپوز) زمستان گذرانی می کنند. لاروهای سن سوم نسل سوم در شرایط انباری خارج از سردخانه می توانند به فعالیت خود ادامه داده و به میوه های انبار شده خسارت زیادی بزنند.

روش های کنترل :

الف) مبارزه بیولوژیک :

زنبور Microbracon hebetory   پس از سوراخ کردن جلد بدن لارو و تغذیه از آن در داخل آن تخمگذاری می کند

زنبور Ganizus sp  زنبور ماده پس از فلج کردن و تغذیه از شیره خارج شده از بدن لارو بر روی قسمت پشتی آن 2 عدد تخم می گذارد.

ب) مبارزه زراعی:

جمع آوری و انهدام میوه های آلوده و انجام عمل هرس دمبرگ و حذف الیاف اطراف تنه

ج) مبارزه شیمیایی:

1.       دیازینون به نسبت 2 در هزار

2.      مالاتیون به نسبت 2 در هزار

3.     سوپر اسید به نسبت 1.5 در هزار



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: شنبه 13 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com